Metsäkampanja vei 20 000 henkeä metsän ääreen

Kuvat: Sinikka Kärki, Päivi Meronen, Pixhill, Kirsi Väisänen ja Sami Karppinen

Mahtava marjasaalis, tuhansia halattuja puita, raivattua metsää, valloittavaa villiruokaa, tietoja, taitoja ja iloa. Näitä kaikkea tarjosi Maa- ja kotitalousnaisten Metsästä voimaa -kampanja 2014–2015. Kaksivuotisen kampanjan aikana järjestettiin tuhat tapahtumaa, joihin osallistui liki 20 000 henkilöä.  

Metsästä voimaa -kampanjan tavoitteena oli lisätä metsän ja metsän käytön arvostusta ja tarjota yhteisöllistä toimintaa. Maa- ja kotitalousnaisten yhdistykset saivat monipuolisia toimintavinkkejä kampanjan toteuttamiseen. Hauskat ja hyödylliset teemat innostivat maa- ja kotitalousnaisten lisäksi monet muut osallistumaan metsäaiheisiin tapahtumiin.  

– Kampanjaan osallistuneet kuntoilivat ja rentoutuivat metsässä. Yhteisten retkien ansiosta moni vieraili paikoissa, jonne ei tavallisesti tulisi lähdettyä. Tapahtumissa saatiin voimaa yhteisöllisyydestä, kuvailee kampanjan saavutuksia järjestöpäällikkö Helena Velin Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta.  

Kursseilla ja retkillä opittiin metsän monipuolisuudesta

Metsän taloudelliset arvot näkyivät kampanjassa monella tapaa. Naismetsänomistajille kerrottiin metsäomaisuuden merkityksestä ja sen hoidosta. Usea yhdistys järjesti raivaussahakursseja. – Yhdistykset tutustuivat puuta käyttäviin sellu- ja paperitehtaisiin, sahoihin, energialaitoksiin sekä puuraaka-ainetta hyödyntäviin käsityöläisiin, Velin kertoo.

Suositut villivihannes-, marja-, sieni- riista- ja muut metsäruokakurssit kokosivat tuhansia ihmisiä metsän antimien ääreen. Näitä kursseja voi edelleen tilata Maa- ja kotitalousnaisten piirikeskuksista.

Lisäksi kaksivuotisen kampanjan aikana laadittiin Maista metsä, löydä luonto -opas lasten kanssa retkeilyyn ja kokkailuun ja toteutettiin METSO-ohjelman tunnettuutta lisäävä hanke.

Puiden halausta ja kisailua marjojen poiminnasta

Kampanjan aikana järjestettiin kaksi tempausta. Vuonna 2014 tehtiin puunhalaamisen epävirallinen Suomen ennätys, kun yli 4 000 henkeä halasi puuta 11.6. klo 20.  

Kesällä 2015 puolestaan kisailtiin marjojen poiminnasta. – Marjavuosi oli erinomainen, ja osallistujat poimivat yli 250 000 litran marjasaaliin. Niiden arvo torikaupassa oli miltei 900 000 euroa. Kilpailun voittaja Vesa Hannonen keräsi huikean 5 000 litran marjasaaliin, Helena Velin hämmästelee.

Toimintaa järjestivät Maa- ja kotitalousnaisten paikallisyhdistykset sekä Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ja piirikeskukset. Paikallisesti tehtiin yhteistyötä muun muassa metsänhoitoyhdistysten ja metsäalan yritysten kanssa.

Kampanjaa tukivat: Suomen Metsäsäätiö, Metsä Group, Stora Enso, UPM Kymmene, Eckerö Line, maa- ja metsätalousministeriö, Dansukker - Suomen Sokeri, Karelia á la carte, Plastex, Opa ja Sokos Hotels.    

 

Jaa